Min første dag i New York

Hei, alle sammen!

Nå er jeg kommet trygt frem til New York og flyturen gikk overraskende bra! Ikke noe tull med bagasjen, jeg hadde alle papirene mine klare og alt var fylt ut riktig. Til og med de jeg måtte fylle ut selv på flyet!! Det eneste som var litt skummelt som fikk meg til å NESTEN frike ut var når jeg kom til flyplassen Newark, NJ og det ikke var noen andre utvekslingsstudenter enn meg på flyplassen. Det sto en mann med et skilt/papirlapp hvor det sto "Johnsen" på. Jeg gikk bort til han og sa: "Hei, jeg er Maria", men problemet var at jeg ikke visste hvilket hotell jeg skulle til, altså hva det het. For organisasjonen hjemme i Norge sa at det ville stå masse studenter på flyplassen(det gjorde det jo ikke) og én eller flere ledere fra AYA med AYA t-skjorte eller genser, men det gjorde det heller ikke ikke. En av lederne, han som hentet meg, hadde på seg dress og cowboy hatt. Men heldigvis ordnet det seg og her er jeg! På hotellet Embassy Suites i New York.

På hotellet måtte jeg rett på et møte der jeg fikk utlevert to t-skjorter, drikkeflaske, to håndbøker, nøkkelkort, navneskilt, wifi-passord og informasjon om vertsfamilien min. Jeg er den eneste norske utvekslingsstudenten på hotellet så jeg har allerede fått kallenavnet: "The Norwegian girl".

Men mer om min første dag i NY. Den startet kl 06:20 da klarte jeg ikke å sove mer. Jeg så på telefonen og der var med masse koselige meldinger. Så jeg startet dagen med et stort smil :-) Jeg kledde på meg, og gikk ut av rommet som jeg deler med to andre jenter, begge er fra Tyskland. Jeg møtte Nate og Frong ved spisesalen, de er fra Thailand begge to og jeg har allerede snakket litt med Nate. Både før jeg dro og kvelden jeg ankom hotellet. Vi spiste frokost sammen, og jeg ble kjent med to andre thailandske jenter i tillegg til Nate og Frong. Veldig koselig!

08:30-12:30 var det møte. Møte om amerikansk kultur, kultursjokk, high school, sporter vi kan delta på, vi hadde flere aktiviteter og masse mer!

Min første lunsj i USA :-)

Kl 13:15 dro vi til New York City, alle sammen har et navneskilt, og disse kommer i fire farger: blå, rød, gul og grønn. Jeg har blått og det har heldigvis hun ene thailandske jenta også, Nadia. Det vil si at vi kommer til å være på samme gruppe hele tiden. I NYC ble vi sluppet av på Grand Central og fikk utdelt en quiz/rebus. Dette var gøy de første 10 minuttene og etter det datt jeg helt av, hahaha! Det er jo så stort og vi gikk frem og tilbake og rotet litt for vi skjønte jo selvfølgelig ikke alt som sto der, ikke engang lederen til gruppa vår gjorde det!

Den rosa kake var full av glitter! Det synes ikke på bilde, men den var så fin! De to siste bildene er noe av taket på Grand Central.

Etter Grand Central var vi så heldige å få oppleve litt av Central Park! Her kommer et bildedryss:

Når det var på tide med middag dro vi på Hard Rock Café. Vi fikk sitte med hvem vi ville, i en gruppe på fire. Det ble til slutt Frong, Nadia, en jente fra Tyskland og meg. Så nå har jeg blitt kjent med enda en ny jente! Etter middagen var ferdig fikk vi utdelt billetter, billetter som vi brukte for å komme opp på taket på The Rockfeller Center. Vi kom helt opp i 67 etasje på 43 sekunder!! Og utsikten var HELT utrolig. Vi kunne se utover hele NYC og siden det var på kvelden fikk vi alle de fine lysene på alle bygningene! Alle synes dette var kjempegøy, så det var grunnen til at vi kom hjem én time senere enn planlagt :p

Jeg har det så fint!

I morgen er det en ny dag i byen! Først et møte som varer til 12:00, så spiser vi lunsj på bussen og når bussen har kommet til NYC får vi tid til å gå litt rundt å titte og shoppe hvis vi ønsker det.